Fotbollströjor har alltid varit ett klädesplagg som är omdebatterat, älskat och hatat av fotbollsfans över hela världen. Det blir ramaskri om den nya tröjan är ful och en snygg fotbollströja kan kickstarta en säsong på ett otroligt sätt.

För oss fotbollsfans finns det få saker som är så älskade som vårt lags fotbollströja. Den symboliserar vårt lag och dess färger och utformning har oftast sett mer eller mindre likadan ut sedan klubbens födelse. Fotbollströjorna används för att koppla klubb eller landslag till sin historia eller för att hinta om en ljus framtid. Om man tittar noga kan man ofta hitta mycket som man först inte ser med blotta ögat.

Många klassiska lag är tätt sammankopplade med sina tröjor. Liverpools röda, Juventus med sina svartvita ränder, Hollands orangea och AIK’s svarta med gula detaljer är bara några exempel på detta. Det kan tyckas konstigt utifrån men tröjan symboliserar något mer än bara lagets färger. Det blir en form av konstverk, något man ser tillbaka på, samlar på och där man alltid kommer ha sina favoriter.

Fotbollströjor är en mångmiljardindustri och innebär enorma inkomster för många klubbar. Något som gör det ännu viktigare för klubbarna att leverera snygga tröjor. En ful matchtröja kan innebära stora förluster om man väljer en design som fansen inte vill köpa. Storlag som Manchester United brukar sälja ungefär 1,7 miljoner tröjor per säsong, något som gett klubben över 600 miljoner kronor.

Man kan konstatera att det är svårt att att göra all fans nöjda, det kommer alltid vara någon som kommer vara missnöjd. Men det är fascinerande hur fotbollströjor fortsätter att engagera fans världen över och vilket mångmiljardindustri det är.