En bikini är ett tunt och litet plagg som har väldigt stor påverkar på oss alla. Den har varit ett marknadsföringsknep i flera årtionden. 

Boxning

Under boxningmatcher finns det oftast kvinnor som går runt ringen under pauser och visar upp skyltar som berättar vilken rond som ska påbörjas. De vackra kvinnorna som gör jobbet är ofta klädda i minimala plagg och bikinis. De får uppmärksamhet och ingen man i rummet kommer att missa vilken rond som ska påbörjas.

Swedish bikini team

Den svenska bikinilaget har varit med i popkultur och teve sedan slutet på åttiotalet. Det började med en ölreklam. Ingenting säljer öl och bilar så mycket som en vacker kvinna i en bikini. Den här reklamen skapades för Old Milwaukee i Amerika. Men ingen av tjejerna i reklamen var svensk, de var amerikaner och kanadensare som gavs danska namn och blonda peruker. Sedan var det dock en kille som skapade ett lag med riktiga svenskor och gav ut en kalender i slutet av nittiotalet.

Bara av dessa två exempel kan vi dra slutsatsen att bikinis kan användas till mer än att bara sälja snygga bikinis. Det är ett kraftigt marknadsföringsverktyg eftersom man kan visa kvinnor halvnakna. Hade det istället varit underkläder hade det varit svårare att få visa reklamen men bikinis räknas inte som ett plagg man har under andra kläder, därför kan man marknadsföra produkter med bikinis mycket mer fritt.

Eftersom bikinis används så ofta för att marknadsföra andra produkter så kan det vara svårt att sälja riktiga bikinis utan att allting ser sexualiserat ut. Eller så tror man automatiskt att man försöker sälja något annat och det tar en stund innan man förstår att det är själva bikinin som vi ska fokusera på. Det gäller att skapa snygga och attraktiva bilder som ställer plaggen mer i fokus än kvinnan som bär dem.