Det har blivit allt vanligare att handla kläder på nätet; så vanligt att vissa varumärken numera inte öppnar fysiska butiker när de lanserar märket i ett nytt land.

Klädrea

Ett sådant exempel är Superdry, som istället för att öppna en butik helt enkelt gör sin e-handel tillgänglig även för svenskar. Detta har också inneburit att e-handeln med kläder fått ett rejält uppsving. Idag finns på den svenska marknaden två riktigt stora e-butiker: Zalando och Nelly. De har gjort det enklare och billigare för hela Sverige att handla kläder.

Zalando säljer kläder, skor och accessoarer för både kvinnor och män. Modeföretaget grundades i Berlin år 2008 och har sedan dess vuxit snabbt. Numera har man butiker tillgängliga i ett flertal europeiska länder. Tack vare starten i Berlin kan man på Zalando erbjuda en hel del märken skapade av Berlin-baserade designers, som till exempel Mint&Berry. De säljer även designerplagg till något lägre priser än normalt.

Nelly.com är en e-handelsbutik som ägs av Cdon Group och som fokuserar på att sälja kläder till kvinnor. De har ett stort utbud av kläder och accessoarer och erbjuder vanliga high street-märken som Miss Selfridge och River Island samt designerkläder från Alexander McQueen, Malene Birger och Ralph Lauren. Nelly.com har också en avdelning för män.

En av fördelarna med framväxten av e-butiker är lägre priser för konsumenten. Priserna kan hållas låga tack vare att företagen inte behöver betala någon butikshyra. Onlinebutiker rear dessutom ut sitt utbud när säsongen lider mot sitt slut precis som de fysiska butikerna men det finns även möjlighet att köpa kläder till fyndpris även mellan säsongerna. Flera sajter listar rabatter på nätet. Då kan man köpa fler plagg till samma pris man från början hade tänkt sig eller billigare.

En annan fördel är tillgängligheten. En Luleåbo kan numera köpa en klänning från Alexander McQueen utan att behöva åka till Stockholm för att besöka butiken. Konsumenter är inte längre begränsade till vad som finns tillgängligt på orten.